خرید ساز و ۵ نکته که باید پیش از خرید آن بدانید

۵ نکته مهم که قبل از خرید ساز باید بدانیم

اگر شما هم قصد خرید ساز را دارید، حتما از خود پرسیده‌اید که چه مواردی را در هنگام خرید باید درنظر گرفت؟ تهیه یک ساز نیز مانند خرید یک ماشین است که نیاز به تجربه و مهارت دارد. در این بین معمولا اساتید در آموزشگاه‌های موسیقی یا مشاورین فعال در این حوزه توصیه‌هایی را به شما می‌کنند. بهتر است که این نکات را حتما مدنظر خود قرار دهید.

برای خرید هر سازی مانند گیتار باید به یک سری موارد تخصصی و ضروری توجه داشت، اما به طور کلی یک سری سفارشات برای همه سازها مطرح است. در مقاله پیشرو این نکات عمومی درباره تمامی سازها را مطرح کرده‌ایم.

چه نکاتی را پیش از خرید ساز درنظر بگیریم؟

برای خرید یک ساز موارد بسیاری باید مورد توجه شما قرار گیرد. ممکن است که با بسیاری از این نکات آشنایی نداشته باشید و باید از یک متخصص کمک بگیرید. اما برخی موارد هم وجود دارند که امکان بررسی آن‌ها به راحتی و با کمی دقت میسر است. برای آشنایی بیشتر با این موارد در ادامه با ما همراه شوید.

 

خرید ساز

به کیفیت ساز توجه کنید

پرداخت مبلغ بیشتری برای خرید یک ساز باعث صرفه‌جویی هزینه برای شما در دراز مدت می‌شود. برای انتخاب سازی مناسب و باکیفیت بهتر است که از مشاوران متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.
برای مثال هنگام خرید کمانچه با جستجو در وبسایت‌های موجود در این حوزه یا مشورت با متخصصین حاضر در مراکز موسیقی بهترین گزینه را انتخاب کنید. آگاهی در مورد اینکه این ساز جدید حداقل چند سال به تعمیر نیاز ندارد، از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید.
همچنین توجه به کیفیت پوستی که روی دهانه کاسه ساز کمانچه کشیده شده‌است، نیز مسئله مهمی محسوب می‌شود. زیرا مرغوبیت پوست بر نوع و کیفیت صدای کمانچه تاثیر دارد. جنس تارهای آرشه، نحوه تراش و پرداخت کاسه، دسته، سرپنجه و گوشی‌ها از دیگر موارد مهم و قابل توجه هستند.حتی در انتخاب سازهای ایرانی نوع چوبی که برای ساخت قطعات مختلف استفاده شده است، نیز مهم تلقی می‌شود.
در‌صورتی‌که از همان ابتدا ساز باکیفیتی را خریداری نکنید، احتمال دارد که خیلی زودتر از برنامه‌ریزی‌تان به دستگاه دیگری نیاز داشته باشید.

 

بودجه خود را درنظر بگیرید

تعیین میزان بودجه سخت‌ترین قسمت کار است. درصورتی‌که عاشق سازی شوید، قیمت ممکن است که تنها موردی باشد که شما را از تحقق رویای خرید آن باز دارد.
در هنگام خرید ساز از ارائه پیشنهاد هر چند کم به فروشنده نترسید. این عمل درست مانند خرید خانه یا ماشین است. باید در مورد قیمت با طرف معامله مذاکره کنید.
در هنگام خرید چیزی که واقعا خواهان آن هستید، تمام تلاش خود را برای قانع کردن فروشنده و بدست آوردن تخفیف انجام دهید. هنر خود را در انجام معامله عالی نشان دهید.
البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که قیمت بالای یک ساز همیشه نشان‌دهنده کیفیت صدای آن ساز نیست. سازهای بسیار باکیفیت و با صدای استاندارد و قیمت مناسب تولید می‌شود. تنها کافی است که کمی با حوصله و دقت جستجو کنید.

بودجه فاکتور مهم پیش از خرید ساز

سازهای دست دوم را نیز امتحان کنید

اگر هنوز امکان خرید یک ساز نو و باکیفیت را ندارید، بهتر است که سازهای دست دوم را نیز امتحان کنید. پیدا کردن ابزارآلات موسیقی عالی و بهترین وضعیت در اپلیکیشن‌های دست دوم فروشی یا مراکز موسیقی به‌راحتی امکان‌پذیر است.
استفاده از سازهای دست دوم یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه هنگام تمرین و شروع آموزش است. بنابراین از جستجو در سایت‌های فروش محصولات موسیقی نترسید، زیرا در آن‌ها محصولات باکیفیت را با قیمت عالی پیدا می‌کنید.
همچنین جستجو در مراکز محلی فروش ابزارآلات موسیقی را فراموش نکنید. برخی از این فروشگاه‌ها دارای طیف گسترده‌ای از سازها هستند. در این وسایل بگردید و مناسب‌ترین ساز را برای خود انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که ساز موردنظر برای شما مناسب است

نقاط قوت و ضعف خود را در نظر بگیرید. سپس روی نقاط قوت خود مانور دهید. برای مثال اگر شما دچار مشکلات ماهیچه‌ای- اسکلتی هستید، بهتر است که به سراغ یادگیری سازهای دف و سه‌تار نروید.
همچنین برای افرادی با پیش زمینه مشکلات عضلانی نواختن سازهای زهی توصیه نمی‌شود. زیرا این در حین نواختن این نوع سازها به عضلات سینه‌ای و سه سر بازویی فشار می‌آید. درصورتی‌که میزان شنوایی شما بسیار خوب است، نواختن انواع سازهای بادی ایرانی مانند نی‌انبان یا سورنا برای شما احتمال دارد که دشوار باشد. این سازها به گوش شما آسیب وارد می‌کنند.
بنابراین انتخاب درست در حین خرید ساز که با شرایط جسمی و استعداد شما همخوانی داشته باشد، مسئله بسیار مهمی است.

 

انتخاب ساز مناسب پیش از خرید ساز


همچنین توجه به فاکتور میزان سر و صدای ایجاد شده توسط ساز نیز بسیار مهم است. اگر در یک آپارتمان کوچک در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید، خرید یک گیتار الکترونیک ممکن است که برای شما انتخاب مناسبی نباشد. فقط در‌صورتی‌که مکانی برای تمرین داشته باشید یا یک اتاق عایق صدا را در منزل درست کنید، خرید این ساز ایده خوبی به شمار می‌رود. در غیر این صورت، در هنگام تمرین با گیتار الکترونیک موجب آزار و اذیت همسایگان خود می‌شوید.

به سلامت ظاهری ساز توجه کنید

بررسی سلامت ظاهری ساز بسیار مهم است. اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید، از فردی متخصص مشاوره بگیرید. هرچند این بررسی به وسیله خود شما و با مقداری دقت در بدنه ساز امکانپذیر است.
بدنه آلات موسیقی نباید هیچ‌گونه ترک خوردگی یا شکستگی داشته باشد یا آثاری از ترمیم در گذشته روی آن مشخص باشد.
به‌طورکلی وجود هرگونه ترک یا سوراخ روی ساز در کیفیت صدای ساز بسیار تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است که بادقت تمام قسمت‌های مختلف ساز را چک کنید.

بیمه فاکتور مهم برای خرید ساز

کلام آخر

خرید ساز نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به رعایت یک سری نکات و توجه به برخی موارد دارد. برخی از این نکات باید با راهنمایی کارشناسان حرفه‌ای حوزه موسیقی رسیدگی شود. برخی دیگر از موارد نیز با کمی دقت و صرف وقت و جستجو توسط خود شما امکانپذیر است.
گروه اینترنتی می‌فا‌دو بستری مناسب در زمینه آموزش موسیقی فراهم کرده است. با جستجو در این سایت اطلاعات مفیدی را درباره سازها و نحوه نواختن‌ آن‌ها یاد می‌گیرید. در این مقاله نیز برخی نکات مهم که باید پیش از خرید یک دستگاه موسیقی به آن توجه کنید را بیان کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *