آشنایی با انواع سنتور های مختلف

سنتور چیست؟

سنتور یکی از انواع سازهای زهی یا ضربه‌ای است. به طوریکه شکل آن کاملا هندسی و به صورت منظم می‌باشد. شکل این ابزار موسیقی ذوزنقه است. به گونه‌ای که بلندترین ضلع آن در برابر نوازنده قرار گرفته است. و دو ضلع دیگر آن که طول‌های آن یکسان می‌باشد، به صورت مورب یکدیگر را قطع می‌کنند. به لحاظ اندازه بلندترین ضلع این ابزار ۹۰ سانتی‌متر و کوچک‌ترین آن ۳۵ سانتی‌متر می‌باشد. همچنین اضلاع کناری آن ۳۸ سانتی‌متر می‌باشد. لازم به ذکر است که اندازه‌ی ارتفاع جعبه‌ی این ابزار در حدود ۸ الی ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد.

جنس جعبه‌ی سنتور از چوب گردو یا سرو است. اگر به ظاهر این وسیله توجه کرده باشید، خواهید دید که بر روی آن دو حفره که شکل ظاهری آن مانند گل است، وجود دارد. این حفره علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به این ابزار می‌دهد، باعث می‌شود صدا به طور نرم‌تر و زیباتری خارج شود. میزان محدوده‌ی صدادهی این وسیله بیشتر از ۴ اکتاو است. به همین دلیل می‌توان گفت این ابزار موسیقی یکی از گسترده‌ترین انواع موسیقی ایرانی می‌باشد. جالب است بدانید این وسیله قابلیت تک‌نوازی و حتی همنوازی را دارد و از نظر صدا شفاف و اندکی به صورت بلورین است.

انواع سنتور چیست؟

در این مقاله قصد داریم انواع مختلف سنتور را به شما معرفی کنیم. سل کوک و لا کوک دو نوع از رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع این ابزار است. به طور معمول مدرسین آموزش سنتور از این  دو وسیله استفاده می کنند. البته بستگی به سطح و میزان یادگیری شما می‌توانید از انواع دیگری استفاده کنید. اما انواع دیگری از این ابزار وجود دارد که در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم. اگر قصد یادگیری این ساز دوست داشتنی را دارید، می‌توانید در آموزشگاه میفادو ثبت نام کرده و از صفر تا صد این موسیقی را بیاموزید. اساتید ما از بهترین و با تجربه ترین نوازنده‌های موسیقی می‌باشند.

در ایران انواع مختلفی از سنتور به لحاظ ساختاری وجود دارد که کاربردهای مختلفی دارد. این مدل‌ها شامل ۱۰، ۱۱ و ۱۲ خرک، لاکوک، سی کوک، کروماتیک، باس، باریتون و کروماتیک بم می‌باشد. البته رایج‌ترین مدل آن که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، سل کوک ۹ خرک می‌باشد. این مدل دارای ۷۲ عدد سیم می‌باشد. خوب است بدانید لاکوک صدایی زیرتر از سل کوک دارد. همچنین این مدل اغلب در تک نوازی‌ها و یا بداهه نوازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید سنتور در گذشته در ابعاد مختلفی ساخته می‌شد. یکی از دلایل ان این بود که در گذشته امکاناتی مثل چوب در اندازه‌ی مناسب وجود نداشت.

سنتور کروماتیک

یکی از انواع سنتورهایی که در آموزشگاه های موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کروماتیک است. با وجود اینکه محدوده‌ی صدای این ابزار موسیقی بسیار زیاد است، اما این کروماتیک در عین گستردگی صدا از محدودیت خاص برخوردار است. این ابزار سه اکتا و نیم می‌باشد. از این مدل از موسیقی در کارهای ارکستری استفاده می‌شود. تمام سیم‌های این وسیله سه تایی است. البته در مورد ۸ خرک سمت راست اینطور نیست. نت خوانی این مدل از ساز با استفاده از کلید سل و بر روی خط دوم حامل نوشته می‌شود. کروماتیک مشکلاتی برای نوازنده ایجاد می‌کرد.

به عنوان مثال زمانی که نوازنده قصد نواختن سنتور از دستگاهی به دستگاه دیگر را داشته باشد، باید به تغییر کوک یکی از نت‌ها می‌پرداخت. یا اینکه مجبور بود خرک‌ها را به جلو و عقب ببرد. انجام این کار توازن و نظم میان سیم‌های سفید و پشت خرک را بر هم می‌ریخت. اما چند سال گذشته استاد حسین دهلوی پیشنهادی برای رفع این مشکل ارائه نمود. او پیشنهاد کرد “سنتور کروماتیک بم” ساخته شود. صدای این ابزار موسیقی مانند همان مدل‌های معمولی است. اما تعداد خرک‌های آن بیشتر بوده و ۳۰ عدد است. همانطور که گفتیم از این ابزار بیشتر در اکسترها استفاده می‌شود. چون این مدل تمامی اصوات کروماتیک را داشته و در سرعت نواختن را اندکی کمتر می‌کند. به همین دلیل انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

سنتور لاکوک

نوع دیگری از سنتور که گاهی در آموزش موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لاکوک است. این ساز دو ردیف ۹ تایی خرک دارد. این ابزار دو صفحه دارد که نت “دو” آن با “ر” که در دیاپازون است، صدای یکسانی دارد. این وسیله در اندازه‌های کوچکتری ساخته می‌شود و از انواع سازهای موسیقی انتقالی می‌باشد. این وسیله برای اجراهای گروهی بسیار مناسب می‌باشد. طول کلاف مدل سلکوک حدودا ۹۰ سانتی‌متر است. این وسیله دو ردیف ۹ تایی خرک دارد. طول لاکوک تقریبا ۸۳ سانتی‌متر است. خوب است بدانید خرک سوم این ساز صدای نت لا را ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید از سنتور لاکوک اغلب در تک نوازی‌ها و یا بداهه نوازی‌ها استفاده می‌شود. لاکوک در برابر مدل سل کوک صدای زیرتری دارد. از نظر کوک هم یک پرده بیشتر از سل کوک می‌باشد. نوع این سنتور ۹ خرک است. ضخامت چوب این ابزار ۱۵ تا ۱۶ میلی متر است که این میزان کمتر از صفحه‌ی معمولی است. آموزش سنتور کاملا تخصصی و حرفه‌ای است. آموزشگاه موسیقی میفادو به صورت کاملا تخصصی این ساز موسیقی را به شما آموزش می‌دهد.

سنتور سی کوک

نوع دیگری از سنتور که باید به شما معرفی کنیم، سی کوک است. این ابزار برای سنتور نوازی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید ابعاد این وسیله حتی از لاکوک هم کمتر می باشد. اگر می خواهید موسیقی را از صفر تا صد بیاموزید، پیشنهاد می کنیم در آموزشگاه موسیقی میفادو ثبت نام کنید. اساتید برجسته ما در آموزشگاه، موسیقی را از پایه و از مبتدی تا پیشرفته به شما آموزش خواهند داد. به همین دلیل نیاز نیست نگران باشید. برای یادگیری موسیقی هیچ وقت دیر نمی شود. شما در هر سنی می توانید در آموزشگاه موسیقی ثبت نام کنید.

سنتور باس

نوع دیگری از سنتور که قصد داریم به شما معرفی کنیم، باس است. این ابزار بزرگ تر از مدل های معمولی است. سیم هایی که در ساخت این مدل به کار رفته است، روکش فلزی داشته و در ضخامت های مختلفی ساخته می شود. از این ابزار در ارکستر های ایرانی و به صورت عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما استاد پرویز مشکاتیان از این ابزار در گروه عارف به همراه ساز بم تار استفاده کرد. صدای باس یک اکتاو بم تر از مدل معمولی است. همانطور که گفتیم این ساز رایج نبوده و میزان صدا دهی آن هنوز مورد آزمایش قرار می گیرد.

آموزشگاه موسیقی میفادو و یادگیری سنتور

اگر به دنبال یادگیری سنتور هستید، پیشنهاد می‌کنیم به آموزشگاه موسیقی میفادو سر بزنید. در این آموزشگاه از صفر تا صد موسیقی به شما آموزش داده می‌شود. اساتید برجسته آموزشگاه در هر سطح و سنی که شما باشید، آموزش خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا از کارشناسان آموزشگاه میفادو مشاوره بگیرید. مهم نیست در چه سنی قرار دارید؛ اگر به دنبال یادگیری موسیقی هستید، همین حالا اقدام کنید. چون موسیقی هنر است و هیچ سنی برای یادگیری هنر دیر نیست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *