چند نکته اصلی برای نگهداری از سنتور

چند نکته اصلی برای نگهداری از سنتور

چطوری ساز رو از کیس بیاریم بیرون؟

هنگامی که قصد بیرون آوردن سنتور از جعبه اش را دارید گوشی های آن را به هیچ وجه نگیرید. سعی نمایید با یک دست کلاف سمت چپ و با دست دیگر زیر سنتور را بگیرید.

دقت کنید که به گوشی های سنتور فشار وارد نشود چون باعث میشود سازتان زودتر کوک خالی کند.

 

رطوبت، گرما و سرما: موضوعی که باید جدی گرفت!

رطوبت هم میتواند باعث آسیب دیدن چسب کاری ساز شود و هم باعث نرم تر شدن و خم شدن صفحات ساز میشود.

اگر در شمال یا جنوب کشور زندگی کنیم چی؟

حتما در جعبه ی سازتان رطوبت گیر قرار دهید، بعلاوه دقت کنید که سازتان را در جای خیلی گرم (مثلا نزدیک شوفاژ) یا جای خیلی سرد (مثلا مقابل دریچه ی کولر) قرار ندهید. تغییر دمای ناگهانی میتواند منجر به آسیب به بدنه ی ساز شود.

رطوبت گیر چیست؟

بسته هایی هستند که در آنها از نوعی نمک برای جذب رطوبت استفاده میشود.

نکته : رطوبت گیر نباید از قبل در معرض رطوبت شدید قرار گرفته باشد.

کیف سنتور چطوری باشه بهتره؟

اگه کیفتون از فیبرهای چوبی ساخته شده دقت کنید که بعد از مدتی صفحه بالای این کیف ها تاب بر می دارد و به خرک ها فشار وارد میکند. فشار به خرک ها هم باعث خمیدگی صفحه ی ساز میشود. نکته:این وضعیت خصوصا در شرایطی مشاهده می شود که روی کیف وسیله ی سنگینی بگذارد.

مهم ترین مسئله در نگهداری سنتور چیست؟

فشار به صفحه ی بالایی سنتور وارد نکنید !!! همانطور که میدونید سنتور بیشتر از هفتاد سیم دارد.

کشیدگی زیاد این سیم ها فشار قابل توجهی به صفحه ی بالای ساز و دو طرف ساز وارد میکند. اگر فشار سیم ها بیش از تحمل چوب باشند باعث میشوند صفحه ی ساز فرو رفتگی پیدا کند. بعلاوه اگر رطوبت بالا باشد ممکن است چسب کاری ساز آسیب ببیند و بخش های مختلف ساز از هم جدا شوند.

اگر برای مدت طولانی ساز نمی زنیم چه کار کنیم با سازمون؟

اگر به هر دلیلی برای مدت طولای ساز نمی زنید میتوانید سنتورتان را از کوک خارج کنید. یعنی میتوانید همه ی سیم ها را شل تر کنید تا فشار بیهوده ای به ساز وارد نشود. اگر دوباره به سراغ سازتان رفتید میتوانید با استفاده ازآموزش کوک سنتور با تیونر، سازتان را کوک کنید.

سنتور رو در آوردین از کیس ننوازید؟!

پس از خارج کردن سنتور از جعبه اش بالافاصله شروع به نواختن نکنید. زیرا چند دقیقه سنتور باید در هوای آزاد قرار بگیرد تا به اصطلاح به هوا عادت کند.

برای تمیز کردن ساز از چی استفاده کنیم؟

براق و درخشنده بودن ساز ویژگی جذابی است اما نباید برای تمیز کردن ساز از براق کننده یا روغن و موارد مشابه استفاده کنید. از پارچه ی خیلی خیس هم نباید استفاده کنید. بهتر است از پارچه ی خشک لطیف برای تمیز کردن سطح ساز استفاده کنید. از پر هم برای تمیز کردن میتونید استفاده کنید.

در صورت بزرگ بودن جعبه ساز چیکار کنیم بهتره؟

در صورت بزرگ تر بودن جعبه ساز،بهتر است برای جلوگیری از آسیب ها وارده به سنتور در هنگام جابجایی ، از مقداری مقوا و یا اسفنج استفاده نمایید تا بخش های خالی پر شوند

نظافت و روغن زنی به سنتور جهت محافظت و سالم ماندن ساز

اکثر مردم بر این عقیده هستند که با روغن زنی فراوان قصد در سالم و تمیز نگه داشتن ساز سنتور را دارند . اما اگر شما در مورد ساخت ساز اندکی اطلاعات داشته باشید باید بدانید که اساتید سازنده سنتور هیچگاه رنگ شیمیایی به ساز نمی زنند و رنگی که به ساز می زنند رنگ طبیعی است تا مبادا منافذ چوب پر شود و صدای ساز خراب شود به خصوص وقتی که ساز خشک شده و بعد از سالها استفاده زیاد از روغن می تواند باعث نفوذ به ساز شده، هرچند به مقدار خیلی کم می تواند صدای ساز رو خراب کند. برخی اساتید اعتقاد دارند یک مقدار خاک باید روی صفحه ساز بنشیند بهتر است، چون اعتقاد دارند صدای سنتور زیباتر می شود و نگهداری سنتور بهتر صورت میگیرد.

چرا سنتور خود را با مواد شوینده نشوریم ؟

سنتور خود را از گزند مواد شیمیایی در امان بدارید. تحت هیچ شرایطی از الکل برای تمیز کردن سنتور خود استفاده نکنید زیرا لاک پوشاننده چوب ساز محلول در الکل است و  به ساز شما آسیب میرساند. اسید ها و نمک ها میتوانند سیم ها و قطعات فلزی سنتور شما را نابود کنند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *