آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

تئوری موسیقی چیست؟

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده، تئوری موسیقی علمی است که برای تمامی گرایش های موجود در حوزه ی موسیقی مفید و مورد نیاز است. تئوری موسیقی این اجازه را به آهنگسازان می دهد تا کارهای دیگر آهنگسازان را تجزیه و تحلیل کنند و در ادامه بتوانند سبک خود را توسعه دهند. در واقع سواد یک موسیقیدان و نوازنده بستگی به درک عمیق شخص، از نظریه های تئوری موسیقی دارد.

علم تئوری موسیقی باعث می شود نوازنده نه تنها به زبان موسیقی صحبت کند ، بلکه آن را بخواند و بنویسد.

تئوری موسیقی به زبان ساده همان قواعد و الفبای زبان موسیقی است که برای دانستن هر زبان جدیدی به یادگیری آن احتیاج داریم و مانند همه‌ی زبان ها  با ندانستن دستور قواعد، قادر به ساخت حتی یک جمله هم نخواهیم بود. اکثر هنرجوهای موسیقی علاقه‌مند هستند، تا به محض در دست گرفتن ساز جدید، خیلی زود یک نوازنده‌ی حرفه ای شوند، اما فراموش می‌کنند که یادگیری هر زبانی اصول و قواعد خودش را دارد. در واقع هنرجو باید در کنار نوازندگی، دانش موسیقیایی خودش را تا حد زیادی افزایش دهد تا در ادامه‌ی مسیر راه را روشن و واضح مجسم کند.

داشتن علم تئوری موسیقی به دلایل زیادی برای هر نوازنده مهم و اساسی است

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

  • دانش تئوری موسیقی ما را در درک ساختار موسیقی تعمیق می بخشد.

اگر وانمود کنیم شما مجبور هستید به یک زبان خارجی سخنرانی کنید، درک معنای کلمات استفاده شده چقدر مهم است؟ قطعاً بدون درک کامل از معنی ساختار، گفتار و تمام کلمات موجود در آن سخنرانی، این موضوع غیرممکن خواهد بود.

  • یادگیری تئوری موسیقی به ما اجازه می دهد تا با سایر موسیقی‌دانان به زبان مشترک صحبت کنیم.

برای مثال وقتی در جمعی از موسیقیدانان قرار بگیرید خواهید دید که علائمی برای اشاره به نکات مهم در موسیقی بین  آن ها وجود دارد. مثلاً  ویالونیست میگوید “بیایید مدولاسیون را چشمگیرتر کنیم” ، در این مرحله همه می دانند که به کدام قسمت از موسیقی اشاره می کند.

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

چگونه یادگیری تئوری موسیقی باعث افزایش عملکرد موسیقی می شود؟

 

دو نکته ی مهم برای اجرا کننده ی قطعه موسیقی یا نوازنده وجود دارد. خواندن و به خاطر سپردن موسیقی. در این مرحله درک عمیق از دانش تئوری موسیقی به نوازنده کمک بزرگی خواهد کرد.

خواندن موسیقی اشتراکات زیادی با خواندن کلمات دارد. هنگامی که ما برای اولین بار خواندن کلمات را یاد می گیریم ، قبل از اینکه کل کلمه را بخوانیم ، باید آواها و صداهای تک تک حروف را بشناسیم. سپس، طی یک دوره زمانی، کل کلمه را با یک نگاه به رسمیت می شناسیم. در ادامه‌ی مسیر یادگیری، توانایی ما برای تشخیص یک گروه از کلمات در متون، بالا میرود. این همان چیزی است که مارا در خواندن مسلط می کند.

تئوری موسیقی و دستور زبان

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

توانایی شما در خواندن ، هجی کردن و درک دستور زبان مانع توانایی صحبت کردن شما نمی شود ، اینطور است؟ درک ساختار موسیقی ، مانند ساختار زبان ، فقط توانایی شما در استفاده از آن را افزایش می دهد.

در موسیقی هم عبارات، از از نت ها، آکوردها و … تشکیل می‌شوند. تئوری موسیقی همان چیزی است که به ما امکان می دهد این آکوردها و عبارات را بشناسیم و در خواندن آن مسلط شویم. باید گفت کسی را نخواهید دید که در خواندن موسیقی حرفه‌ای باشد و در تئوری موسیقی مهارت نداشته یاشد.

در تمامی گرایش‌هایی که به اجرای موسیقی پرداخته می‌شود، اکثر نوازنده ها از حافظه‌ی خود برای اجرای قطعه استفاده می‌کنند و حتی بین نوازندگان جوان مرسوم است که به حافظه حرکتی یا لمسی خود اعتماد ‌کنند. اما فراموش کرده اند که این غیر قابل اطمینان ترین شکل از حافظه‌ی موسیقی است.

بسیار دیده شده که شخصی هنگام اجرا فقط یک نت را از دست می‌دهد و روی صحنه مثل یخ زده ها حتی از حرکت انگشتان هم ناتوان می‌شود. این اتفاق دقیقاً، نتیجه‌ی  استفاده از حافظه ی حرکتی است. انگار انگشتان فقط می دانند کجا باید بروند جایی که از اول بوده اند، و یک اشتباه می تواند عملکرد نوازنده را کاملاً از بین ببرد. حافظه هارمونیک بر اساس تئوری موسیقی این امکان را می دهد تا بخشهای زیادی از موسیقی و هزاران نت را در حافظه خود ذخیره کنیم.

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

وقتی یادگیری تئوری موسیقی خلاقیت را روشن می‌کند

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

درک عمیق و روان تئوری موسیقی ، به گوش ها و نوک انگشتان شما امکان گسترش بیشتر می دهد تا بهتر بشنوید، راحت تر بنویسید و بنوازید. این تسلط آرامش عجیبی به شما خواهد داد و دقیقا این جا همان نقطه‌ای است که غریزه شروع به حرکت می‌کند و خلاقیت شما را قلقلک خواهد داد.

وقتی تئوری موسیقی به شما کمک کند تا ساختار موسیقی را به راحتی درک کنید ، گوش‌ها و انگشتان همیشه جلوتر از شما، ذهن را در روند خلاقیت هدایت خواهد کرد.

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

نکته آخر و الزام آموزش تئوری موسیقی

آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده

در آخر باید اضافه کنیم نوازنده ها و هنرجویان موسیقی باید توانایی درک قطعه‌ای را که اجرا می‌کنند داشته باشند و متاسفانه این موضوع بدون داشتن دانش تئوری موسیقی امکان‌پذیر نیست. شرم آور است که استاد موسیقی نتواند با شما به زبان موسیقی صحبت کند. دانستن فرم نه تنها استاد و خود شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بلکه شما با درک قسمت های مختلف یک قطعه، به آن چیزی که زیر یک موسیقی جریان دارد پی خواهید برد.

هدف ما از الزام هنرجو به مطالعه تئوری موسیقی این نیست که آنها را با همان حلقه هایی که هنگام رفتن به دانشگاه باید از آن عبور کنند ، شکنجه دهیم. بلکه با در اختیار گذاشتن آموزش های مجازی تئوری موسیقی به زبان ساده مسیر را برای تمامی علاقه مندان به آن هموار کردیم. تا به راحتی با زبان موسیقی، با تمامی اهالی این حوزه ارتباط برقرار کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *